Vrijwilliger bij Graag Gedaan

Louke Kruijver (74 jaar) is al meer dan negen jaar vrijwilliger bij Graag Gedaan. Hij krijgt zijn werkopdrachten altijd via Lia Groen of Susan Hooijman. Susan vertelde in een eerder interview over haar bemiddelingswerk. Louke is dus een van die “leuke mannen” waarover zij sprak.

Na mijn pensionering zocht ik weer iets te doen; ik kan niet goed stilzitten! Ik heb een technische opleiding gehad en gelukkig twee rechterhanden. Daarmee kon ik terecht in de groep “Graag Gedaan” – vrouwen en mannen die zich vrijwillig inzetten voor allerlei klusjes onder de paraplu van het Trefpunt. Om dit vrijwilligerswerk te kunnen doen, hebben we een officiële “Verklaring van Goed Gedrag” nodig. Ik vind dat terecht, want we komen bij allerlei mensen thuis en dat moet natuurlijk wel vertrouwd zijn!

Technische klussen

Het is hartstikke leuk werk. Er komt echt van alles langs. Het leuke is dat de groep van Graag Gedaan bestaat uit vrijwilligers met allemaal verschillende achtergronden. Dus er is altijd wel iemand van ons die de hulpvragen die op het Trefpunt binnen komen, kan oplossen vanuit zijn of haar vroegere ervaringen in het arbeidsleven. De een is goed in automatisering, de ander voelt zich helemaal senang in de tuin. Nog een ander doet een lekkage, een kraan of de cv bijvullen; lampen vervangen of ophangen, een rookmelder ophangen, u noemt het maar. Of radio of tv werken niet meer; de zenders vallen soms zomaar weg als er weer eens wat is gewijzigd.

We moeten beseffen hoe moeilijk het voor oudere mensen is om alle technische apparatuur die tegenwoordig bij de deur wordt afgeleverd, zelf te installeren en daadwerkelijk aan de gang te krijgen. Ook een telefoontje met een helpdesk is niet altijd de oplossing. Ouderen begrijpen de woorden en termen die worden gebruikt soms gewoonweg niet. Technische veranderingen gaan bovendien zo snel, dat ook ik er af en toe op moet studeren hoe een probleem op te lossen. Onze “klanten” zitten bij KPN of Ziggo/Vodafone of T-Mobile of anderen, providers die allemaal net anders werken.

Dankbaar werk

Maar ik vind dat ook het positieve van dit werk. Ik moet blijven leren, ik moet bij blijven wil ik het kunnen volhouden. Dat is een uitdaging! Zelf hou ik me niet bezig met tuinen, met schilderklussen of pc-softwareproblemen, daar zijn bij Graag Gedaan andere vrijwilligers voor. Soms kopen mensen zelf een nieuw product dat net niet past op de plek van het oude, en dat is wel eens vervelend. Dus als iets vervangen moet worden, heb ik altijd het liefst eerst even overleg over wat te kopen.

Onze klusjes mogen in principe niet langer duren dan 1,5 tot 2,5 uur. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij het werk van professionele bedrijven gaan uitvoeren. Dus een heel appartement met vloerbedekking beleggen of een hele schutting plaatsen, dat doen we niet.  Voor onze klussen is een “vergoeding” afgesproken van 3 euro. Eigenlijk zijn dat kosten die we maken om bij u langs te komen, om even naar Karwei te rijden en de benodigde spullen halen, of om wat schroefjes uit eigen voorraad te gebruiken en ons eigen gereedschap te gebruiken. De mensen zijn soms zo blij dat iets weer werkt of mooi is gemaakt, dat ze ons méér geld willen geven. Dat hoeft natuurlijk niet. Als iemand aandringt en toch bijvoorbeeld 5 euro extra geeft, dan gaat dat in de pot. Eenmaal per jaar hebben we een gezamenlijke vergadering met Claudia en Susan en Lia en alle vrijwilligers van onze groep. Even checken of alles nog loopt zoals het moet, ervaringen uitwisselen en nieuwe leden verwelkomen. Voor een groep van vooral oudere vrijwilligers blijft het van belang om te zoeken naar jongere aanvulling. Die bijeenkomst wordt afgesloten met een gezellige lunch met broodjes en een drankje – betaald uit de pot van onze extraatjes!

Het gaat ons echter nooit om die extraatjes. Het meest waardevolle is de dankbaarheid en waardering van de mensen die we helpen. Hoe blij mensen zijn, dat geeft een goed gevoel, en dat stimuleert weer om ermee door te gaan.